AES telah dilaksanakan untuk mengurangkan kemalangan dikalangan
pengguna jalan raya, di mana secara purata, 18 orang meninggal dunia
akibat kemalangan. Kos sosial dan ekonomi yang ditanggung oleh kerajaan
untuk menguruskan kemalangan jalan raya menjangkau RM9bilion. Sebanyak
831 buah kamera akan ditempatkan mengikut fasa di kawasan black spot
yang telah dikenalpasti oleh MIROS (Malaysian Institute of Road Safety).
AES ini dilaksanakan sepenuhnya oleh syarikat swasta, iaitu ATES
Sdn. Bhd. dan Beta Tegap Sdn. Bhd. Walau bagaimanapun, saman yang
dikeluarkan tersebut adalah oleh JPJ setelah semua maklumat berkaitan
pesalah dikenalpasti. Sehubungan itu, projek ini tidak melibatkan kos
kepada kerajaan.
Isu yang ditimbulkan
• AES adalah satu cara untuk mengambil wang rakyat
• AES membebankan rakyat
• AES mempunyai banyak kekurangan
• AES perlu ditangguhkan
AES
sebenarnya dilaksanakan untuk mengurangkan kemalangan jalan raya, AES
sekarang menumpukan kepada dua kesalahan sahaja , iaitu, speeding dan
melanggar lampu merah. MIROS telah mengenalpasti bahawa kedua-dua
kesalahan in menyumbang kepada kemalangan yang tertinggi. Oleh yang
demikian, untuk menangani perkara ini AES telah dilaksanakan.
Undang-undang adalah untuk dipatuhi, jika kita
melanggar had laju atau lampu trafik ianya merupakan satu kesalahan dan
jika ditangkap dan terbukti akan disaman, sama seperti
kesalahan-kesalahan lain. JIka rakyat tidak mahu ikut peraturan dan
undang –undang maka negara akan hancur. Adakah ini bermaksud kita
memberi subsidi kepada peragut supaya meraka tidak meragut lagi ?
I8 kematian secara purata direkodkan setiap hari,
berapa ramai yang menjadi anak yatim piatu, berapa ramai ibu bapa yang
kehilangan anak-anak.
AES akan menangkap gambar semua kenderaan termasuk motosikal yang melanggar had laju.
Kerajaan mempunyai sebab untuk melaksanakan had laju
tertentu di kawasan-kawasan tertentu, berdasarkan infrastruktur jalan
yang sedia ada yang hanya boleh menampung sesuatu kemalangan jika dalam
had laju tertentu, jika terlebih ianya akan memudaratkan pengguna jalan
raya.
Dapatan sehingga kini, data-data menunjukkan bahawa
kes-kes pelanggaran had laju dan lampur trafik di kawasan-kawasan yang
di mana terdapat kamera AES telah berkurangan.
“Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya”, “Prevention is better than cure”
+ comments + 1 comments
Nice fact Laila!! Good job!!
Post a Comment