Home » » Ucapan Ashman Najib Dalam Bahasa Cina “1Malaysia”

Ucapan Ashman Najib Dalam Bahasa Cina “1Malaysia”

Written By LAILANATASHA on Thursday, February 14, 2013 | 5:00 PM



Anak DS Najib berucap dalan bahasa tionghua semasa sambutan Tahun Baru Cina di Penang baru-baru ini. Iarealiti nya merupakan satu permulaan yang cukup baik untuk Ashman mengorak langkah bagi memahami realiti masyarakat majmuk di Malaysia.
Pakatan haram  yang bukan sahaja sukamencari salah malahan suka memfitnah telah   mengatakan DS Najib pelat semasa mengucapkan Gong Xi Fa Cai dalam iklan tersebut. Biasalah, pelat berlaku pada sesiapa sahaja yang cuba bertutur dalam bahasa selain bahasa ibundanya. Bunyi atau sebutan mungkin tak setepat seperti mana yang empunya bahasa. Jangan dilihat pelat atau sebutan yang tak berapa tepat, tapi lihatlah keikhlasan dan kejujuran seseorang dalam mengucapkan sesuatu yang baik dalam bahasa ibunda mereka.
Anwar juga dilhat sering bercakap Tamil apabila berceramah di kawasan orang India. Adakah sebutan Anwar setepat orang India? Begitu juga dengan bahasa Inggeris yang dikatakan bahasa dunia. Juga terjadi sebutan yang berbeza walaupun maknanya sama antara satu negara dengan  negara yang lain.
Apa pun syabas kepada Ashman yang berjaya berucap dalam tionghua penuh bersemangat. Respon yang diberikan menunjukkan masyarakat Cina memahami apa yang diucapkan. Jangan bimbang jika muncul suara-suara sumbang yang memberi komen itu dan ini. Biasalah puak-puak pembangkang yang sentiasa sumbang dalam setiap langkah, ingin mengajak orang lain juga sumbang seperti mereka.

link
Share this article :

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. MALAYSIA KRITIS - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger