Home » » DEDAH DALANG SEBAR FITNAH DS ROSMAH MELALUI WIKIPEDIA

DEDAH DALANG SEBAR FITNAH DS ROSMAH MELALUI WIKIPEDIA

Written By LAILANATASHA on Tuesday, July 24, 2012 | 1:19 PM


WIKIPEDIA

Disinilah antara punca fitnah DS Rosmah pernah berkahwin dengan Ismeth ini berlaku.. Ramai yang tak pasal-pasal dapat dosa kering menyebarkan fitnah yang mereka percaya ia perkara sahih! Jom kita baca sikit tentang Wikipedia..




Jika dilihat daripada penerangan di atas.. Wikipedia adalah 'Open Source' yang mana artikelnya disumbangkan oleh 'volunteers'.. Justeru, rujukan di sini tidak semestinya tepat dan diragui.. Bak kata orang, 'baca boleh percaya jangan'..

Berbalik kepada emel yang ZZ terima, menurut pengirim Dalang yang bertanggungjawab menyebarkan fitnah di Wikipedia terdiri daripada beberapa individu yang sengaja nak memutarbelitkan fakta.. Mari kita dedahkan sekarang... Lihat gambar dibawah..

'Screen shot' di atas menunjukkan tiada maklumat 'Farid Ismeth' seperti yang telah diubahsuai pihak tertentu.. Walaubagaimanapun, maklumat di Wikipedia tersebut telahdiubah sebanyak lebih 60 kali dengan memasukkan beberapa fakta 'negatif' dan palsu.. Menurut pengirim emel, beliau telah membetulkan fakta yang sebenar bagaimanapun pihak satu lagi akan menukarkannya kembali.. lihat dibawah:

SC1

SC2


SC3

Pada 5 June 2012,  seseorang yang menggunakakan alamat IP: 115.134.32.194 telah mengubah maklumat 'spouse' dan memasukkan nama Farid Ismeth..

SC 1: Rekod pengguna IP address 115.134.32.194 telah melakukan beberapa perubahan maklumat
SC 2: Menunjukkan maklumat Farid Ismeth telah dimasukkan
SC 3: Menunjukkan versi sebelum diubah oleh 115.134.32.194

Lagi individu yang bertanggungjawab menyebar fakta fitnah:

SC4

Mengguna ID: Mrarifufu, telah memasukkan fakta dibawah (bold) (rujuk SC 4)

She married Najib Tun Abdul Razak in 1987 and the couple have two children - Nooryana Najwa and Norashman Razak. In addition to them, Rosmah also has three other children - Azrene Soraya on her first marriage with Farid Ismeth Emir, and two other children from her second marriage with Abdul Aziz Nong Chik..

Walaubagaimanapun, setelah disemak, user “Mrarifu” telah memadamkan akaun Wikipedianya. Rujuk SC 5..


SC5

Seorang lagi pengguna “Plastikspork” telah memasukkan Farid Ismeth Emir as the 1st spouse of Datin Seri Rosmah, rujuk SC 6..
SC6
Juga lihat SC7 bagaimana pemilik akaun yang menggunakan IP 115.134.32.194 telah membuat beberapa perubahan fakta dalam tempoh 24 jam..

SC7

Justeru, ZZ menyeru agar pihak berwajib seperti SKMM & PDRM dapat mengambil tindakan terhadap individu-individu terbabit yang telah menyelewengkan fakta melibatkan Isteri Perdana Menteri.. Individu tersebut juga bertanggungjawab menyebabkan ramai rakyat Malaysia terpengaruh dan percaya dengan cerita fitnah mereka itu.. 

Tambahan pula, sudah tentu maklumat ini juga menjadi rujukan 'dunia luar' untuk mengetahui latarbelakang negara kita termasuklah pemimpin dan keluarga mereka.. Dalam hal ini, kita semua tak kira latar belakang dan fahaman politik, tidak seharusnya menjadikan sumber rujukan ini sebagai tempat 'main-main' atau apa saja maksud.. Kita perlu hormat kepada pemimpin dan sejarah..

Harapan ZZ agar kita semua dapat menghayati bulan Ramadhan dengan saling menghormati antara satu sama lain tanpa mengira perbezaan warna kulit mahupun pegangan politik..

Share this article :

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. MALAYSIA KRITIS - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger