Home » » Polemik MB Selangor Bukti Kegagalan PR

Polemik MB Selangor Bukti Kegagalan PR

Written By LAILANATASHA on Tuesday, May 14, 2013 | 9:16 AM


Sewaktu artikel ini ditulis, khabarnya isu perlantikan Menteri Besar Selangor telah pun menemui titik penyelesaian selepas hampir seminggu berlaku pertelingkahan sesama PR berhubung siapa yang layak menyandang jawatan tersebut.

Pada PRU-13 baru-baru ini, Selangor kembali dikuasai PR apabila memenangi 44 dari 56 kerusi DUN berikutan peralihan sokongan pengundi Cina kepada pakatan itu, sementara baki 12 lagi DUN dimenangi BN. PAS dan DAP masing-masing memenangi 15 kerusi DUN sementara PKR pula hanya 14.

Penggal yang lalu jawatan MB diserahkan kepada PKR atas faktor jumlah kerusi DUN yang dimenanginya lebih besar berbanding DAP dan PAS. Namun kali ini DAP dan PAS, masing-masing mendahului PKR dari jumlah kerusi. 

Disebabkan inilah yang menjadi punca tercetusnya polemik dalam PR di mana ada kalangan pemimpin PAS yang percaya jawatan MB lebih layak diserahkan kepada mereka, sementara DAP dan PKR pula tegas dengan pendirian jawatan itu kekal dengan milik PKR.

Di masa yang sama, dikalangan pemimpin PKR sendiri wujud pertelingkahan dalaman kerana ada pihak yang bersungguh untuk melihat jawatan itu digalas oleh Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali sementara satu pihak yang lain mahu Abdul Khalid Ibrahim kekal menerajui Selangor.

Dua buah negeri lain yang berjaya dikuasai semula oleh PR iaitu Kelantan dan Pulau Pinang tidak menghadapi masalah sedemikian sebaliknya sudah selesai perlantikan Menteri Besar dan Ketua Menterinya kerana PAS dan DAP masing-masing memonoli jumlah penguasaan kerusi DUN.

Mengikut laporan mutakhir oleh Bernama, Abdul Khalid Ibrahim telah disahkan kekal sebagai MB untuk penggal kedua setelah mendapat perkenan Sultan Selangor sekali gus mengakhiri polemik jawatan MB yang cukup membingungkan ramai penyokong PR.

Bagi pemimpin PR, berakhirnya polemik jawatan MB Selangor mungkin dianggap satu kejayaan namun kelewatan yang berlaku membuktikan rapuhnya kesepakatan sesama mereka dalam menangani isu ini.
Share this article :

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. MALAYSIA KRITIS - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger